Fælder lavet af syltetøjsglas Vi har valgt at lave lave en aktivitet der består af, at lave en fælder ved hjælp af et syltetøjsglas. Dette er en aktivitet vi lavede ude i biotopen, men den vil også kunne laves i en have eller andre steder udendørs. Aktiviteten består af at man gravet et hul i jorden så glasset kan komme derned. Hullet skal være så dybt, at kanten af glasset passer med jordoverfladen. Dette vil gøre at de små dyr der går henover vil falde ned i glasset. Da denne aktivitet ikke kræver mere end et glas og skovl kan alle være med. Når fælden har stået i omkring to dage, vil der være forskellige dyr i glasset. Dette giver børnene rig mulighed for, at sammenligne samt klassificere de fundne dyr. For at kunne sammenligne samt kategorisere dyrene, kræver det en reference da man ellers ikke ved hvad man skal kigge efter af kendetegn (Ejbye - Ernst & Stokholm, 2015, s. 201-203). Men dette vil kunne afhjælpes af en bestemmelsesdug, hvor børnene vil kunne sammenligne de fundn
Denne opgave er en del af forberedelsen af interventionen / udviklingsarbejdet. Målet med opgaven er, I som studerende kan: 1. Undring / problemstilling Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis Hvordan kan man ændre børns naturfremmed hed hvis man er i en institution hvor naturen ikke bliver inddraget i deres dagligdag, eventuelt gennem sanselig brug af udearealerne? 2.a Viden Beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til på bibliotekskurset. Hvorfor børn har fået en naturfremmed hed? Det er interessant da børn har en anden relation til naturen i dag end tidligere og det er interessant at undersøge årsagen til dette. Hvordan sans
Gips aftryk af dyrespor Vores aktivitet gips aftryk af dyrespor har vi taget udgangspunkt i naturen og lavet aktiviteten i vores biotop, som vi har afprøvet. Aktiviteten kræver ikke de store ressourcer men noget gips, vand en bog omkring dyrespor og skovens ressourcer. Som navnet på vores aktivitet indikere "gips aftryk af dyrespor" går ud på at finde forskellige spor fra forskellige dyr, hvor sporet vil blive støbt i gips, det kunne også være ekskrementer eller knogler. Vores aktivitet er tilpasset, så alle kan være med, om man har tidligere erfaringer eller ingen med naturen. Med denne aktivitet giver det os mulighed for at arbejde med det kognitive, hvilket omhandler viden og holdning fx forståelse af naturfænomener og kendskab til arter. Hvilket kommer fra naturdannelsens fem elementer. Desuden kommer vi også til at arbejde med dialogisk viden. Dialogisk viden er den viden, der opstår og bringes i spil, når de deltagende børn og voksende taler om og fortolker egne og an
Kommentarer
Send en kommentar