Biotop aktivitet - Dyrespor

Gips aftryk af dyrespor 

Vores aktivitet gips aftryk af dyrespor har vi taget udgangspunkt i naturen og lavet aktiviteten i vores biotop, som vi har afprøvet. Aktiviteten kræver ikke de store ressourcer men noget gips, vand en bog omkring dyrespor og skovens ressourcer. Som navnet pĂĄ vores aktivitet indikere "gips aftryk af dyrespor" gĂĄr ud pĂĄ at finde forskellige spor fra forskellige dyr, hvor sporet vil blive støbt i gips, det kunne ogsĂĄ være ekskrementer eller knogler. Vores aktivitet er tilpasset, sĂĄ alle kan være med, om man har tidligere erfaringer eller ingen med naturen. Med denne aktivitet giver det os mulighed for at arbejde med det kognitive, hvilket omhandler viden og holdning fx forstĂĄelse af naturfænomener og kendskab til arter. Hvilket kommer fra naturdannelsens fem elementer. Desuden kommer vi ogsĂĄ til at arbejde med dialogisk viden. 

Dialogisk viden er den viden, der opstår og bringes i spil, når de deltagende børn og voksende taler om og fortolker egne og andre iagttagelser og erfaringer. Når børnene undersøger og begrunder de ud fra deres egne antagelser om svampe og svampekategorier. Det at inddele dyre, planter, svampe m.m. i kategorier og systemer har altid interesseret naturvidenskabsfolk, og det er grundlaget for biologiske forståelse og viden. (Ejbye - Ernst & Stokholm, 2015, s. 60).

Der ud over kan man eventuelt lave et videre forløb, nĂĄr man kom hjem med dyresporene som er blevet støbt i gips. 
Her kunne børnene undersøge i bøgerne hvilket dyr der er blevet fundet spor af.
- Tegne dyret 
- Tegne hvad dyret spiser 
- Tegne dyrets leve sted 

















Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

udviklingsprojekt, del 1

Dyrhold - opgave A

Dyrehold - Opgave D og E