udviklingsprojekt, del 1
Denne opgave er en del af forberedelsen af interventionen / udviklingsarbejdet. MĂĄlet med opgaven er, I som studerende kan:
1. Undring / problemstilling
Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis
- Hvordan kan man ændre børns naturfremmed hed hvis man er i en institution hvor naturen ikke bliver inddraget i deres dagligdag, eventuelt gennem sanselig brug af udearealerne?
2.a Viden
Beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til på bibliotekskurset.
- Hvorfor børn har fået en naturfremmed hed?
- Det er interessant da børn har en anden relation til naturen i dag end tidligere og det er interessant at undersøge årsagen til dette.
- Hvordan sanselig brug af udearealerne understøttet børnenes naturforståelse og naturdannelse?
- Det er interessant da børn lærere hurtigere ved brugen af deres sanser.
2. b Vidensindsamling
Indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) i anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode
Interview med børnene → Hvordan opfatter i at naturen bliver brugt / ikke bliver brugt i undervisningen eller i SFO
Iagttagelser og observering af hvordan de agere i naturen
Iagttagelser og observering af hvordan naturen bliver udstillet af pædagogerne / lærere
hvad mener lærerne selv?
Hvordan inddrager man de store udearealer
Vandhuller
Hyllested, Trine Elisabeth (Redaktør) ; Didriksen, Ulla (Redaktør). / Er børn til dyr- er dyr til børn ? Konferencerapport. København : Zoological Garden, Copenhagen, 2008.
Kommentarer
Send en kommentar