udviklingsprojekt, del 1

 


Denne opgave er en del af forberedelsen af interventionen / udviklingsarbejdet. MĂĄlet med opgaven er, I som studerende kan:


1. Undring / problemstilling 

Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis

  • Hvordan kan man ændre børns naturfremmed hed hvis man er i en institution hvor naturen ikke bliver inddraget i deres dagligdag, eventuelt gennem sanselig brug af udearealerne?


2.a Viden 

Beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til på bibliotekskurset.

  • Hvorfor børn har fĂĄet en naturfremmed hed?
    • Det er interessant da børn har en anden relation til naturen i dag end tidligere og det er interessant at undersøge ĂĄrsagen til dette. 
  • Hvordan sanselig brug af udearealerne understøttet børnenes naturforstĂĄelse og naturdannelse?
    • Det er interessant da børn lærere hurtigere ved brugen af deres sanser.


2. b Vidensindsamling 

Indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) i anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode

  • Interview med børnene → Hvordan opfatter i at naturen bliver brugt / ikke bliver brugt i undervisningen eller i SFO 

  • Iagttagelser og observering af hvordan de agere i naturen 

  • Iagttagelser og observering af hvordan naturen bliver udstillet af pædagogerne / lærere

  • hvad mener lærerne selv? 



Hvordan inddrager man de store udearealer 

  • Vandhuller 



Litteratur:

https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/124311719/http_www.ind.ku.dk_mona_2005_2006_MONA_2005_2_Kommentar_af_Birgitte_Stougaard.pdf 

Hyllested, Trine Elisabeth (Redaktør) ; Didriksen, Ulla (Redaktør). / Er børn til dyr- er dyr til børn ? Konferencerapport. København : Zoological Garden, Copenhagen, 2008.

https://friluftsraadet.dk/om-friluftsraadet/blog-om-friluftsliv/kronik-gode-boerneliv-er-katastrofe-boern-kommer-mindre 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop aktivitet - Fælder

Biotop aktivitet - Dyrespor