Dyrehold - Opgave C

Pædagogiske aktiviteter - kan indgĂĄ i praksisafprøvning  (udefestival)

10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.

Forud for anskaffelsen af dyreholdet kunne eleverne skulle undersøge fakta og kendetegn for dyreholdet sĂĄ de pĂĄ denne mĂĄde allerede har en smule viden om dyrene. Herefter kunne man tage børnene med en tur ud i skoven for at kigge pĂĄ snegle generelt, her ville de kunne samle informationer, lære mere om dyret og fĂĄ en forstĂĄelse for dyret i sig selv og i naturen. (Rasmussen, s.27. Natur og udeliv) 

Efter turen kunne man sammen med børnene indrette terrariet og hvad der ellers er nødvendigt for sneglene. I og med børnene er med i denne proces får de lov at gøre sig nysgerrig på sneglene samt de lære at tage ansvar. De lære bl.a. at tage ansvar ved at få til opgave at fodre dyrene. Under et dyrehold til de lære igennem, learning by doing (Dewey, s.43. Natur og udeliv)

Man kunne give eleverne ansvar pĂĄ skift sĂĄ de i grupper skulle passe sneglene. Her ville de skulle spraye vand pĂĄ sneglene og give dem foder. 

11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.

Vi har afprøvet  vores pædagogisk aktivitet, hvor vi ogsĂĄ for god mulighed for at kunne inddrage vores mĂĄl, vi gør brug af to elementer fra naturdannelsens fem elementer. Hvilket vil være det følelsesmæssige (emotionelle reaktioner og tilknytning. fx empati for levende væsner og tilknytning til steder) og det filosofiske (natursyn og etik. fX biocentrisme alle levnede ting har værdi eller antropocentrisme mennesket i centrum).

NĂĄr vi laver en aktivitet med congo sneglene leder det til en masse spørgsmĂĄl, interesse og nysgerrighed fra børnene. Det er nok ikke alle børn, der er set en sĂĄ stor snegl før. Derfor er det en oplagt mulighed og fortælle lidt om sneglende først sagt med andre ord, at lave en lille introduktion af sneglene, sĂĄ børnene fĂĄr en forstĂĄelse for, hvor dyret kommer fre og hvad den lever af. PĂĄ den mĂĄde hĂĄber vi pĂĄ, at børnene bliver mere nysgerrig pĂĄ sneglene og at deres interesse og spørgsmĂĄl vækkes. Hvilket vil give en mulighed for at arbejde videre med vores mĂĄl. 

12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.) 

I forhold til vores dyrehold vil pædagogen have ansvaret for anskaffelsen af dyret, man kunne eventuelt supplere dyreholdet med vinbjergsnegle hvor man kunne indsamle disse med børnene. Ved pasningen af dyrene vil pædagogen have det primærer ansvar men her vil børnene kunne deltage aktivt i daglige pasningen ved bla. at hjælpe med at fodre sneglene og rengøre terrariet.

Når man har et dyrehold er det også vigtigt at pædagogen forklarer børnene at dyr godt kan dø og at det er en del af livscyklussen dette er vigtigt da nogle børn endnu ikke har oplevet at et dyr eller menneske de har kendt er døde og for disse børn er det vigtigt at være klar over at dette er noget der kan ske og her er det vigtigt at man som pædagog forklarer at det er okay at blive ked af den slags men at det også er en naturlig del af livet.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop aktivitet - Fælder

udviklingsprojekt, del 1

Biotop aktivitet - Dyrespor