Dyrehold - Opgave D og E

Uge 34 OPGAVE D  afleveres på bloggen fredag  26 august (label / etiket: dyrehold

Dokumentation og formidling 

13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? 
-fremadrettet vi vil formidle gennem foto dokumentation på vores blog.  

14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
- billeder af sneglens ydre anatomi --> katolog viden 
- vi har udarbejdet noget aktiviteter med sneglene
- vi har fundet viden og sat os ind i dyreholdet og dyrene
- vi vil bruge vores sanser når vi skal håndtere sneglene. Analogviden og kropslig viden. 


Uge 34 OPGAVE E  afleveres på bloggen fredag (label / etiket: dyrehold)
Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet? 
Line 
Da vi startede med dyreholdet, vidste jeg ikke så meget om Congo snegle og har derfor lært meget. Jeg har fx lært at hvis det bliver for varmt, så trækker sneglene sig ind i deres hus og forsegler det, og sådan kan de leve i 3 år. Jeg lærte også at fugt gør dem aktive. 
Derudover fandt jeg hurtigt ud af at, de er mindre slimet end jeg først havde troet. Men noget der kom bag på mig, var hvad de skulle fodres med og hvordan de skal fodres. De får hundemad ved siden af deres grønsager, og hundemaden får de i håndvasken, imens vandet løber så de på en måde er i bad. Så jeg har lært en masse nye ting ved at have dette dyrehold. 

Samia 
jeg har fået en del ny viden, efter at have arbejdet med congo snegle. personligt, så synes jeg at det er fascinerende at, sneglene er hermafroditter så de er både kvinde og mand og teknisk set kan befrugte sig selv.  Når de så er blevet befrugtet, kan de få op imod 200 æg pr kuld og kan få ca 6 kuld pr år. 
Hvis der bliver over 30 grader, så trækker sneglen sig sammen og ind i sit hus, for at beskytte sig selv. Hvis der kommer nogle små skader på sneglens hus, er den også i stand til at kunne reparer sig eget hus, det fungere lidt som en negl. Det kommer så også lidt an på, hvor store skaderne på deres hus er. 
Det er noget ny viden, som jeg har tillært mig efter at have arbejdet med congo sneglene. 

Celina 

Fra starten af var jeg ikke så stor fan af at skulle arbejde med snegle da det egentlig er et dyr jeg har haft en stor skræk for. Men når det ses på den lyse side var det her en mulighed for at tilegne mig ekstra meget viden om noget jeg ellers aldrig ville bruge min tid på at lære nyt om. Selve Congo sneglen var ikke en jeg var bekendt med og derfor var min viden fra start meget lille. Jeg ved nu at sneglen er en hermafrodit, altså at den er både en mand og en kvinde på en gang - dette var den viden der overraskede mig mest. De ligger op til 200 æg og kan gå i hi inde i deres sneglehus hvis temperaturen er over 30 grader. Denne læring har jeg fået under forløbet med dyreholdet. 


16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
- hvis en snegl bliver alvorligt skadet eller syg? skal de behandles eller aflivning?
- er det okay at man holder dyr i fangeskab? 

17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
- vi har tænkt, at almene dannelse er noget som knytter sig til vores dyrehold.
i forhold til hvad vil det sige at holde dyr? her vil vi kunne komme til at kunne arbejde med emner så som: 
- at have et ansvar. Fx rengøring af terrarie, udskiftning af jord.
- Sætte sig ind i hvordan man passer dyr --> fodder, socialisering, passe og pleje, osv. 

18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
- vi havde en god oplevelse med sneglene, da vi skulle overtage dem. vi valgte et mindre bur, det var meget mere overskueligt for os, men det har vist sig, at sneglene trives bedre i det nye bur. For vi kan se, at de er blevet meget mere aktive end havd de var før. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop aktivitet - Fælder

udviklingsprojekt, del 1

Biotop aktivitet - Dyrespor