Dyrhold - opgave A
Opgave A
MĂĄl for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borgergruppe Børn i SFO/indskoling. Vi har valgt denne målgrupper, da det er dem vi har erfaringer med i forbindelse med vores specialisering. Derudover ved vi, at børn i dag befinder sig mindre ude i naturen. Generationerne i dag har et mindre kendskab til naturen end generationerne før dem. Dette er et mønster man har kendt til i flere generationer, og derfor er det vigtigt at lærer børn om naturen, så denne viden ikke går tabt til den næste generation (Bentsen et al., 2009, s. 55).
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
2. Hvilke mål er derfor bruger/borger gruppens læringsudbytte?
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
Vi har tænkt og at placere sneglene så de er hele tiden kan ses og eventuelt røres af børnene. På denne måde kan børnene nemmere blive nysgerrige, få en interesse for samt en relation til børnene. De skal altså have mulighed for at være deltagende.
Ved at sneglene er placeret så børnene selv kan se og følge dem får de med stor sandsynlighed også en bedre oplevelse ud af det forløbet, i og med interessen kan blive større på denne måde, og med større interesse kommer der mere lyst til læring.
Her ønsker vi ogsĂĄ at barnet tilegner sig viden bĂĄde gennem deres nysgerrighed og interesse for dyret de fĂĄr af at observere dem, men samtidig ogsĂĄ gennem vores mĂĄde at tilgĂĄ sneglene. Naturdannelse er ikke noget, der bare kan ”fyldes” pĂĄ børnene, men noget de selv mĂĄ tage en aktiv del i. (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 25)
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
Herudover vil vi arbejde med naturvidenskabelige kompetencer at; observere, undersøge, drage konklusioner, kommunikere, eksperimentere og det demokratiske- dannelsesmæssig argumentet (kendskab til naturen) (Ejbye-Ernst, N.& Stokholm, D. s.183).
Demokratisk - dannelsesmæssig argumentet (kendskab til naturen). Det kan give anledning til flere vigtige samfundsmæssige beslutninger, hvor det kræver at man har kendskab til naturen og den naturvidenskabelige tænkning. Det lægger op til, at man kan tage stilling til forskellige stillinger omkring klimaet, hvad det kræver at dyret kræver for at det trives i naturen, om man kunne gøre noget ved sit eget hjem nogle få eksempler. (Ejbye-Ernst, N.& Stokholm, D. s.75).
De naturfaglige begreber vi vil gøre brug af. Hvordan ser dyret ud? Mønster, størrelser, farver, vinger, ben. Vi vil hjælpe børnene med at undersøge hvordan vores Congo snegle, hvor børne vil få en forskellighed dug af Krible Krable. (Krible Krable Dug).
5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?
Bedre til at omgĂĄs dyret
At der bliver skabt interesse for dyret
At børnene får viden om dyret , og eventuelt selv søger viden, ved at spørg os.
At børnene følger de regler som vi sætter op.
At børnene prøver at bruge de naturfaglige begreber - skjold, lange følehorn, korte følehorn, åndehul og fod.
At børnene finder ro når vi sammen er fokuserede på sneglene .
At børnene udviser interesse for sneglene: selv tager initiativ til at skulle se dem, snakker om dem, fortæller om dem derhjemme.
Kilder:
- Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og mangfoldighed. I: Friluftsliv. Natur, samfund og pædagogik (s. 47-63). Munksgaard.
- Ejbye-Ernst, N.& Stokholm (2015) Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis (s. 183). Hans Reitzels.
- Ejbye-Ernst, N.& Stokholm (2015) Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis (s. 75). Hans Reitzels.
Hartmeyer, Rikke & Præstholm, Søren (2021) Børns naturdannelse: Naturen i barnet – barnet i naturen. FriluftsrĂĄdet. https://friluftsraadet.dk/sites/friluftsraadet.dk/files/media/document/B%C3%B8rns_Naturdannelse_final_rapport__web_2021.pdf
Kommentarer
Send en kommentar