Dyrhold - opgave A

 Opgave A

MĂĄl for dyreholdet

1. Vælg en bruger/borgergruppe Børn i SFO/indskoling. Vi har valgt denne målgrupper, da det er dem vi har erfaringer med i forbindelse med vores specialisering. Derudover ved vi, at børn i dag befinder sig mindre ude i naturen. Generationerne i dag har et mindre kendskab til naturen end generationerne før dem. Dette er et mønster man har kendt til i flere generationer, og derfor er det vigtigt at lærer børn om naturen, så denne viden ikke går tabt til den næste generation (Bentsen et al., 2009, s. 55).


Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.


2. Hvilke mål er derfor bruger/borger gruppens læringsudbytte?

Naturdannelsen kan opdeles i fem elementer. De fem elementer er: materielle, erfaringsbaserede, kognitive, følelsesmæssige og filosofiske. Ser man pĂĄ vores mĂĄlgruppe som er børn i indskolingen, er mĂĄlene med deres læringsudbytte at de skal have udvidet deres viden omkring arten, samt dens levevilkĂĄr. Her vil man befinde sig i det kognitive element og arbejde med det. Derudover er det vigtigt at de fĂĄr en forstĂĄelse for, at selv et dyr som en snegl er vigtig i naturen og er en del af økosystemet, samt at det er vigtigt at passe pĂĄ naturen og dyrene. Her vil vi bevæge os over i det følelsesmæssige og filosofiske element (Hartmeyer & Præstholm, 2021, s. 24-25).

3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik pĂĄ brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 

Vi har tænkt og at placere sneglene sĂĄ de er hele tiden kan ses og eventuelt røres af børnene. PĂĄ denne mĂĄde kan børnene nemmere blive nysgerrige, fĂĄ en interesse for samt en relation til børnene. De skal altsĂĄ have mulighed for at være deltagende. 


Ved at sneglene er placeret sĂĄ børnene selv kan se og følge dem fĂĄr de med stor sandsynlighed ogsĂĄ en bedre oplevelse ud af det forløbet, i og med interessen kan blive større pĂĄ denne mĂĄde, og med større interesse kommer der mere lyst til læring. 


Her ønsker vi ogsĂĄ at barnet tilegner sig viden bĂĄde gennem deres nysgerrighed og interesse for dyret de fĂĄr af at observere dem, men samtidig ogsĂĄ gennem vores mĂĄde at tilgĂĄ sneglene. Naturdannelse er ikke noget, der bare kan ”fyldes” pĂĄ børnene, men noget de selv mĂĄ tage en aktiv del i. (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 25) 

4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

Vi vil  lave en lille introducere til børnene om Congo sneglen hvor den kommer fra, hvordan buret er indrettet og hvad den spiser. 
Herudover vil vi arbejde med naturvidenskabelige kompetencer at; observere, undersøge, drage konklusioner, kommunikere, eksperimentere og det demokratiske- dannelsesmæssig argumentet (kendskab til naturen) (Ejbye-Ernst, N.& Stokholm, D. s.183).
Demokratisk - dannelsesmæssig argumentet (kendskab til naturen). Det kan give anledning til flere vigtige samfundsmæssige beslutninger, hvor det kræver at man har kendskab til naturen og den naturvidenskabelige tænkning.  Det lægger op til, at man kan tage stilling til forskellige stillinger omkring klimaet, hvad det kræver at dyret kræver for at det trives i naturen, om man kunne gøre noget ved sit eget hjem nogle fĂĄ eksempler.  (Ejbye-Ernst, N.& Stokholm, D. s.75).
De naturfaglige begreber vi vil gøre brug af. Hvordan ser dyret ud? Mønster, størrelser, farver, vinger, ben. Vi vil hjælpe børnene med at undersøge hvordan vores Congo snegle, hvor børne vil fĂĄ en forskellighed dug af  Krible Krable. (Krible Krable Dug).    


5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?

  • Bedre til at omgĂĄs dyret 

  • At der bliver skabt interesse for dyret 

  • At børnene fĂĄr viden om dyret , og eventuelt selv søger viden, ved at spørg os. 

  • At børnene følger de regler som vi sætter op. 

  • At børnene prøver at bruge de naturfaglige begreber - skjold, lange følehorn, korte følehorn, ĂĄndehul og fod. 

  • At børnene finder ro nĂĄr vi sammen er fokuserede pĂĄ sneglene .

  • At børnene udviser interesse for sneglene: selv tager initiativ til at skulle se dem, snakker om dem, fortæller om dem derhjemme.


Kilder:

  • Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og mangfoldighed. I: Friluftsliv. Natur, samfund og pædagogik (s. 47-63). Munksgaard.
  • Ejbye-Ernst, N.& Stokholm (2015) Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis (s. 183). Hans Reitzels.
  • Ejbye-Ernst, N.& Stokholm (2015) Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis (s. 75). Hans Reitzels.





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop aktivitet - Fælder

udviklingsprojekt, del 1

Biotop aktivitet - Dyrespor